Laura Porovart, Tartu Postimees, 17.09.2019
Inimesel on märksa enam mälestusi, kui ta arvata oskab. Tihti meenuvad seigad
minevikust ootamatult, nende käivitaja näikse olevat täiesti juhuslik lõhn, valgus
või heli. Mälestused on sageli oma luuderohuna ronivad väädid pununud ümber
naabermaja palkoni või ajanud juured sügavale kõnniteeprakku nagu kesksuvine võilill. Teisisõnu, mälestuste vardjaks saab pealtnäha argine ja ehk isegi
esmapilgul märkamatu ümbrus.
Linn platsid, ehitised ja tänavad on mälestuste seimiseks vaat et parim paik –
parajalt juhuslik ja igapäevane, aga nüanssides piisavalt muutuv, et rutiin ei saaks
tuhmistada iga mäletamist vääriva seiga kirkust.
Paranoiline kihk
Kahe eelneva, mäletamise ja linnaga eksperimenteerib sõna kõige paremas
tähenduses lavastaja Jaanus Kaasik, kes viib «Fantoomvalu» vaataja Tartus
kureeritud teekonnale. Ehkki täpsem oleks siinkohal öelda, et vaataja viiakse
teekonnale läbi mälestuste.
Niisiis, olgu selgituseks öeldud, et «Fantoomvalu» on kohaspetsiifiline
rännaklavastus või, nagu teatri kodulehel kirjutatakse, helietendus ühele
inimesele. See audioreaalne teos toimub sõna-sõnalt vaataja kahe kõrva vahel:
lavastuse alguses ulatatud kõrvaklapid juhivad vaatajat mööda kavandatud
marsruuti. Kõrvaklappidest pärit ruumiliselt lindistatud heliriba loob veenvalt
lavastatud ruumi, mis on mööduvate maamärkide või ehitistega sünkroonis.
Paratamatult tekib «Fantoomvalus» ulmefilmilik tunne, nagu kõnnitaks samal ajal
kahes erinevas Tartus. Võib tunduda uskumatu, kui vähesest piisab
kujutlusvõimele, et silme ee luua terviklik stseen tegelaste ja dialoogiga. Klapid
peas kõndijal tekib lisaks paranoiline kihk enda ümber ringi kiigata, kontrollimaks,
et tõesti ollakse üksi – nii tõetruuna kõlab heli.
Teekonnal planeeritud peatuspunktides siginevad osalise ümber häältena
nähtamatute rääkijate mõed. Vaataja seisab sõpruskonna keskel justkui üks
nendest, ent on samal ajal üksiku kõrvaltvaataja rollis. Selline seisund meenutab
tunnet, mis võib vallata inimest, kes viibib täiesti võõras seltskonnas –
paradoksaalsel kombel tuntakse end rahvast täis ruumis siiski ihuüksi.
Nähtamatute kaaslaste jutuvada puudutab osavalt argiteemadesse põimitud
filosoofilisi küsimusi mälestuste ja muutuste kohta. Mälestustest rääkima asudes
adutakse muutuste ületamatut barrikaadi, mis seisab mälestuse ja oleviku vahel.
Linn muutub, majad vahetavad värvi ja omanikke, kõige tähtsam aga on see, et
inimesed muutuvad. Võibolla kohati nostalgiasse ja sentimentaalsusesse kalduv
tekst ärgitab vaatajatki mõtlema mööduvale, tunnistama hetkede haprust.
Mälestuste linn
«Fantoomvalu» (meditsiinis on see tuntud kui viirastusvalu) viirastuslikkus
seisneb eeskätt, nagu ennist öeldud, viirastuslike tegelaste ilmumises ja
kadumises. Teisalt viirastuvad kuuldud mälestuste taustale iga vaataja isiklikud
mälukillud, sestap on kuuldu veidi naha ligi. Tuavlikkuse tõu, sest kes meist
poleks kogenud muutuste paratamatut laastamistööd harjumusliku ja omase
kallal, jääb hing võõraste mälestuste pärast ikka veidi kipitama, viirastuslikku valu
põdema.
Tartut kutsutakse puidust linnaks. Sama hästi sobiks seda nimetada hoopiski
mälestustest linnaks. Ülikoolilinnaks olemine rõhutab seda veelgi, põlvkondade
jagu nooruspõlvemälestusi matab linna endasse nagu sügisene udu.
«Fantoomvalu» oskab jääda siiski nii neutraalseks, et ka neil, kellel ei ole (veel)
Tartuga seotud mälestusi, on võimalik teost nautida.
Tartu Uues Teatris
• 13. septembril esietendas Tartu Uus Teater Draama festivalil oma majas,
Toomel ja kesklinnas «Fantoomvalu».
• Teos on kohaspetsiifiline helilavastus korraga ühele vaatajale.
• Autor ja lavastaja Jaanus Kaasik.
• Helimeister Hannes Einpaul.
• Muusika Bizarre.
• Audionäitlejad Maarja Jakobson, Maarja Mitt-Pichen, Siim Angerpikk ja
Helgur Rosenthal.
• Järgmised etendused 27. ja 28. oktoobril.
Tartu Postimees: Vaataja seatakse rakkesse kõrvadest jalataldadeni
17.09.2019
Jaga