Jaak Allik, Postimees, 11.05.2020
Teose koordinaatorit Ivar Põllut tunneme kui visioonikat teatrijuhti ja andekat lavastajat.
Kindlasti valutab ta koos kõigi meiega praegu südant selle üle, kuidas päästa valitsuse poolt
vähemalt pooleks aastaks suletud eesti teater.
Olukorra kohutavust eriti teravalt tunnetades valis Põllu selle esilemanamiseks tragöödiavormi,
demonstreerides, milleks on võimelised meeleheitel näitlejad, kui nad on nii kauaks ilma jäetud
lavastajalikust hoolest, kirjandustubade kriitilisest maitsest ning teatrijuhtide vastutusest
kassatulu pärast.
Õhtust õhtusse lavale ja publiku ette ihkav näitleja on viidud kuivale jäetud kala olukorda ning
pole siis imestada, et ta on valmis tegema kaasa igas asjas – lugemata, mõtlemata, aru
andmata. Ja vaatepilt, mis niisuguses olukorras meile kangastub, on mõistagi ütlemata kurb.
P.S Et aga ka eriolukorra ajal on võimalik oma taset mitte kaotada ning ekraani vahendusel
seda meile demonstreerida tõestasid Tallinna Linnateatri näitlejad Emadepäeva kontserdiga
9.mai õhtul.
Selgus et selleks on vajalik lihtsalt võtta kokku julgus, et Zoomi-roomist välja murda, kodust
lahkuda, teater tagasi vallutada, selle aknad valla päästa ning pisikese irooniaga suhtuda nii
enesesse, oma juhtkonda kui eriolukordagi.
Aitäh lavastaja Diana Leesalu ning stsenaristid Mikk Jürjens ja Indrek Ojari. Ja muide valitsus
pole kunagi keelanud teatrites proovide tegemist, tööstusettevõtete tsehhid ju töötavad ning
kevadkülv käib!
Labasused loeti maha
Ettekandmiseks oli valitud nelja dramaturgi (aastapäevad tagasi) mõne tunniga valmis visatud
tekst, mis jutustab sellest, kuidas teatri päästmiseks hakkavad neli Endla suletud ukse ees
kohtunud inimest looma ideaalset eesti näitlejat – «Nunnut».
Selleks on vaja koguda eelmiste põlvkondade suurkujude DNAd ning bussijuht Oll, hullumajast
jooksus Jegor ja juhuslik (ühe munaga) mööduja Tõnu lähevadki teatriteaduse tudengi Marju
vaimustunud juhatusel rännakule mööda Eesti teatrimaju, leidmaks näitleja A okset, lavastaja B
sülge, dramaturg C pisaraid, baleriin D verd jne.
Kuna teksti autorid on pullitegemisega tugevasti üle pingutanud, jääks minu sulg edasise
kirjeldamisel nõdraks. Praegusele ajale omane instinktiivne nakkushirm oli näitlejaid vähemalt
hoidnud käsikirjas sisalduvate arvukate labasuste päheõppimisest ning enamasti piirduti vaid
mahalugemisega.
Staarid särasid igale neist loomult kõige käepärasemas žanris: olustikukomöödiast üle paroodia
ja klounaadi kuni psühhodraamani. Muusikakriitik kasutaks nii saavutatud tulemuse kohta
kõrgelennulist terminit «kakofoonia»
Varna olid visatud Hamleti poolt rändnäitlejaile antud hoiatused ülemäärasest kätega
vehkimisest ja tühjadest tundepaisutustest. Teades, et liigne enesekriitika pärsib sinilinnu lendu
ning julgus on pool võitu, oli silmapaistev noorte näitlejate enesekindlus kujutamaks oma suuri
eelkäijaid – Jüri Järvetit, Eino Baskinit, Kalju Komissarovit, Mati Unti, aga ka Marje Metsurit,
Elmo Nüganeni, Andres Noormetsa ja Allan Noormetsa.
Näitemängu tekstis mainiti legendaarset teatripedagoogi Inna Taarnat. Olgu siis meelde
tuletatud selle daami tavapärane hinnanguskaala talle ettemängitud õpilastööde kohta: «Paks
isetegevus!», «Kuradi joba!», «Valmis lollus!».
Ivar Põllu taotlus oli mõistetav. Kardan aga, et ta alahindab osa rahva ning otsustajate seas
levida võivat arvamust, et kui paar kuud on ilma klounideta toime tuldud, siis neid ehk polegi
vaja ülal pidada.
Pealegi saab ju iga päev ajalehtedest lugeda kunstimeistrite intervjuusid sellest, kui viljakalt ja
vaimustavalt on neile karantiin ja tööpuudus mõjunud. Teatrikauged inimesed ei pea ju teadma,
et kui meie armastatud näitlejate loomeimpulsile lisandub lavastajate, dramaturgide,
toimetajate, kunstnike ja teatrijuhtide panus ning ka vastutus publiku ees (just viimane puudub
aga internetiteatris täiesti), siis erineb tulemus meile reede õhtul arvutist pakutust üldjuhul üsna
tugevalt.
Seepärast tahaksin oma mulje kokkuvõtmiseks meelsasti kasutada näitemänguski kõlanud
tsitaati Voldemar Pansolt: «Lepime kokku, et teie ei ole seda teinud ja mina ei ole seda näinud»
ning kahetsen siiralt, et andsin Postimehele nõusoleku asjast kirjutada.
Kaunid saalid, imeline valss
Teatripärimuse järgi olevat Panso nii öelnud legendaarse «Suitsu õhtu» kohta. Ka siis
tegutsesid noored näitlejad (Jaan Tooming, Evald Hermaküla, Raivo Trass, Tõnu Tepandi,
Lembit Ulfsak, Kaarel Kilvet) ilma lavastajata. Paraku polnud aga sedapuhku tegemist uue
Suitsu õhtuga.
Parim, mis aktsioonist meelde jäi, olid esinejate taustal tühjuses haigutanud arhitektuurselt
kaunid teatrisaalid ning Arvo Pärdi imeline «Ukuaru valss», mis oli valitud loo pakendiks.
Need jätsid alles usu, et KUNST on siiski võimalik, ning inimestele, kes eesti teatri päästmise
pärast tõesti muret tunnevad, soovitaksin mitte vaimustuda enda surumisest internetti, vaid
järgida saarlaste ja kirikutegelaste eeskuju, kes rusikaga lauale lüües on end juba vabaks
võidelnud.
Olgu meelde tuletatud legendaarse teatripedagoogi Inna
Taarna tavapärane hinnanguskaala talle ettemängitud
õpilastööde kohta: «Paks isetegevus!», «Kuradi joba!»,
«Valmis lollus!».
Arvustus
Aktsioon «Eesti teatri päästmine»
Näidendi autorid Piret Jaaks, Urmas Vadi, Mart Aas ja Ott Kilusk
Esitasid Tartu Uue Teatri, Endla, Ugala, Rakvere Teatri, Vanemuise, Tallinna Linnateatri,
Vene Teatri, Kanuti Gildi SAALi, STLi, VAT Teatri, Piip ja Tuut Teatri ning e⁻lektroni
ühendatud jõud
Koordinaator Ivar Põllu
Esma- ja ainuettekanne 8. mail veebikeskkonnas http://elektron.live
Jaak Allik/Postimees: Parem, kui poleks seda näinud...
11.05.2020
Jaga